Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van jouw contact (dat heet triage). Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van jouw eventuele klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met jouw informatie om te gaan.
Kun je onverwacht niet op je afspraak komen? Dat kan gebeuren. We gebruiken de voor jou gereserveerde tijd dan wel graag voor iemand anders. Verplaats of annuleer een afspraak daarom minimaal 24 uur van tevoren. Kom je zonder bericht niet op jouw afspraak dan kunnen wij een wegblijftarief in rekening brengen. Deze wordt niet vergoed door jouw zorgverzekeraar.
Heb je op werkdagen na 17.00 uur of in het weekend spoedzorg nodig? Bel dan met de huisartsenpost. De huisartsenpost is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 17.00 tot 08.00 uur de volgende morgen. In het weekend en op feestdagen is er een 24-uursdienst. Een bezoek aan de huisartsenpost kan alleen op afspraak.
We merken dat patiënten vaak te laat komen of helemaal niet komen zonder af te zeggen. Dit is vervelend, vooral omdat het druk is in onze praktijk. Daarom moeten we hier iets aan doen. Als je niet naar jouw afspraak kunt komen, vragen wij je om deze minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen. Dit geeft ons de kans om een andere patiënt te helpen.
Let op: als je niet naar je afspraak komt zonder tijdige afzegging, rekenen wij een wegblijftarief. Dit bedrag kun je niet terugkrijgen van je zorgverzekeraar.
De kosten zijn als volgt:
Dit geldt voor afspraken bij al onze medewerkers. Voor afspraken bij de praktijkondersteuners GGZ rekenen wij standaard een dubbel consult.
We begrijpen dat er soms dingen kunnen gebeuren waardoor je niet kunt komen. Wil je onnodige kosten vermijden? Zeg dan op tijd jouw afspraak af! Je kunt dit eenvoudig doen door te bellen. Dank voor je begrip!
Een consult duurt 15 minuten. In die 15 minuten moet ‘alles’ gebeuren. Je doet jouw verhaal, jouw huisarts onderzoekt je indien nodig, bedenkt wat er met je aan de hand is en wat zij of jij eraan kunt doen. Vervolgens krijg je de uitleg en soms nog een verwijsbrief of recept. Na jouw vertrek noteert de huisarts alles in de computer. Het bespreken van meerdere klachten in een consult zal een uitloop veroorzaken in het spreekuur en een langere wachttijd. Dit willen we voorkomen.
Heb je meerdere vragen of wil je een gesprek, dan kun je bij het maken van je afspraak een dubbele afspraak inplannen. Dit zijn 2 afspraken achter elkaar, zodat het een dubbel consult wordt. Twijfel je over hoeveel tijd je nodig hebt? Overleg dit dan telefonisch met de assistente.
Je hebt recht op een verwijzing naar een specialist als dat medisch noodzakelijk is. Jouw huisarts beoordeelt of die noodzaak er is. De huisarts zal een verwijzing weigeren als hij ervan overtuigd is dat deze voor je niet zinvol is. Jouw huisarts moet dan duidelijk aan je uitleggen waarom hij geen verwijzing geeft.
Een medische verklaring is een brief van de arts waarin staat beschreven dat de patiënt beperkingen heeft of ziek is en om deze redenen speciale voorzieningen nodig heeft of bepaalde dingen niet meer kan. Helaas kun je bij jouw eigen huisarts niet terecht voor een medische verklaring. Dit is volgens de richtlijnen van de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen.
Schrijf je eerst in bij jouw nieuwe huisartsenpraktijk. Zodra je bent ingeschreven, informeer je jouw oude praktijk over de overstap. Geef daarbij jouw toestemming om je medisch dossier digitaal door te sturen via Zorgtransfer. Je oude praktijk zorgt voor de overdracht van jouw gegevens en schrijft je vervolgens uit. Zo wordt alles netjes afgehandeld.
Wijzig je adresgegevens bij voorkeur in jouw patiëntenportaal. Kom je er niet uit? Neem dan telefonisch contact op met de assistente. Na een verhuizing kan het voorkomen dat we jou adviseren een andere huisarts te zoeken, omdat de afstand tot de praktijk te groot kan zijn. Om verantwoorde zorg te kunnen leveren moet de huisarts namelijk snel bij je kunnen zijn in geval van nood.
Zorgaanbieders kunnen informatie over jouw gezondheid elektronisch met elkaar delen. Het delen van jouw medische gegevens mag trouwens alleen als dat nodig is voor jouw behandeling. Én dat mag alleen als jij daar vooraf toestemming voor hebt gegeven. Dat heet ‘opt-in’. Via www.ikgeeftoestemming.nl kun je aangeven of je wilt dat jouw medische gegevens beschikbaar zijn voor andere zorgverleners. Je moet voor iedere zorgaanbieder zelf toestemming geven.
Neem contact op met je zorgverzekeraar of raadpleeg jouw polisvoorwaarden. Hier staat precies in wat je vergoed krijgt van jouw verzekering.
Betrouwbare medische informatie kun je vinden op de website www.thuisarts.nl. Weet je niet zeker of je een afspraak moet maken, kijk dan op www.moetiknaardedokter.nl.
Je vangt dan urine op in een schoon potje om op de praktijk te laten onderzoeken. Tot je naar de praktijk gaat, bewaar je het in de koelkast. Je levert het bij voorkeur voor 10.00 uur in bij de balie. Zo hebben wij de tijd het te onderzoeken, te laten beoordelen door de arts en zo nodig medicatie voor te schrijven en kan de apotheek jouw medicatie op tijd klaarleggen.
Dit komt omdat zorgverzekeraars de apotheken verplichten een bepaald merk van het medicijn af te leveren. De zorgverzekeraars bepalen zelf voor hun verzekerden welk merk door hen vergoed wordt en welke niet. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeursmerk van de zorgverzekeraar geldt vaak voor een beperkte periode, meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. Wil je toch jouw oude merk medicijnen? Dan kun je ervoor kiezen dit zelf te betalen.